Hans Boodt

Efficiëntieslag met fashion software

Hans Boodt Mannequins heeft jarenlange ervaring in productpresentatie en ontwerp van winkelconcepten en weet dan ook als geen ander waar een etalagefiguur aan hoort te voldoen. Hans Boodt mannequins worden, met behulp van partners, over de hele wereld verkocht. Het bedrijf levert (custom made) etalagefiguren aan vele grote ketens. Hans Boodt heeft gemiddeld 5.000 poppen op voorraad met daarnaast een ‘on call’ voorraadprogramma van 15.000 poppen.

ERP oplossing met internationaal karakter

Hans Boodt Mannequins heeft een enorme internationale groei doorgemaakt en staat voor een nog veel groter groeipotentieel. Om deze groei zo goed mogelijk te ondersteunen moest de organisatie worden voorbereid op het werken met meerdere valuta, vooruitbetalingen en geassocieerde bedrijven. Hans Boodt Mannequins was toe aan een backoffice systeem met een internationaal karakter.

De keuze: fashion add-on op Microsoft Dynamics NAV

Hans van Meerten, Financieel Coördinator bij Hans Boodt Mannequins: “Bij de selectie voor een nieuw ERP systeem hebben we bekeken of de eerder genoemde kritische punten daarin verwerkt konden worden. Op de longlist stonden pakketten van AFAS, Exact, Microsoft, SAP, UNIT4 en Visma. Na de tweede selectieslag hadden we nog vier pakketten op de shortlist staan. UNIT4 viel vervolgens af omdat onze logistieke processen daarin niet goed konden worden afgedekt. SAP viel af omdat de geboden software te complex was om mee te werken. Hoewel Exact voor de boekhouding voldeed, ketste het toch af op de niet-passende functionaliteit voor orderafhandeling.” Hans van Meerten vervolgt: “Microsoft Dynamics NAV bleef toen over. We waren enthousiast over de oplossing, maar we waren niet gelukkig met de gecompliceerde projectstructuur van de leverancier. Daardoor leek ook Microsoft Dynamics NAV – de oplossing die onze voorkeur genoot – geen optimale keuze meer. Tot we door een ander fashionbedrijf werden gewezen op de leverancier van itSuitsFashion, een fashion add-on op Microsoft Dynamics NAV.”

Meer omzet met hetzelfde aantal mensen

Hans van Meerten: “In itSuitsFashion werken we met de Role Tailored Client. Iedere medewerker heeft zijn eigen startscherm met specifieke taken voor zijn of haar functie. Hierdoor worden onze processen beter beheersbaar, werken onze mensen efficiënter en wordt hun persoonlijke productiviteit verhoogd. Het levert een enorme efficiëntieslag op, waardoor we meer omzet kunnen behalen met hetzelfde aantal mensen.”

Orderafhandeling voor fashion

“De wijze van orderafhandeling in itSuitsFashion is helemaal toegesneden op hoe het gaat in de fashionbranche. Het omvat precies het verloop van onze processen, waardoor we onze orders snel en efficiënt kunnen schrijven en kunnen volgen in het systeem. De informatie stroomt gedurende het hele proces vlot door en is beschikbaar voor de juiste mensen, die daardoor direct kunnen reageren”, aldus Hans van Meerten.

Containers koppelen aan inkooporders

“Wij kopen in vanuit het Verre Oosten. De zogenaamde traffic kaart waarmee je zeecontainers aan inkooporders koppelt, was voor ons een belangrijk selectiecriterium. De genoemde traffic kaart is voor ons cruciaal, omdat we grip willen houden op de containers die onderweg zijn vanuit het Verre Oosten. Als hier iets mee gebeurt, moet direct duidelijk zijn welke inkooporders hiermee zijn gemoeid.”

Intercompany

Naast de logistieke functionaliteit, speelde ook het feit dat Hans Boodt Mannequins uit verschillende bedrijven bestaat een rol tijdens de selectie. “We hebben een Nederlandse, een Duitse, een Europese en ook nog een internationale BV, die werken allemaal vanuit één logistiek centrum. De nieuwe ERP oplossing moest deze intercompany-afhandeling goed aankunnen zonder dat het nodeloos ingewikkeld wordt gemaakt voor de gebruikers.”

Vooruitbetalingen zijn gebruikelijk in fashion

De vooruitbetalingen betrof een ander belangrijk punt. Hans van Meerten: “Dit is in onze branche heel gebruikelijk, maar ik heb gemerkt dat veel pakketten hier moeite mee hebben. itSuitsFashion zorgt ervoor dat een order waarvoor de vooruitbetaling nog niet binnen is, ook niet kan worden uitgeleverd.”

DOWNLOAD DE CASE »

NEEM CONTACT OP »